Portrett

Eventyrer i Land Cruiser

Over stupbratte sanddyner, gjennom ville elver, trange fjellpass og gigantiske meteorkrater. Siden 70-tallet har Per Storesund kjørt Afrika på kryss og tvers. – Det har vært et eventyr.

Han fikk innpass i et afrikansk land ved å bytte til seg visum mot ei flaske whisky og førte Land Cruiseren sikksakk og i stor fart mellom fiskestenger, snører, fiskere og tidevannet på kysten av et veiløst område i Mauritania.

Han fikk lov å komme inn i Kamerun etter at en tysk følgesvenn overbeviste grensekontrollørene om at Norge er et lite land i Tyskland. Han har kjørt gjennom meteorkrater og kjempesvermer med gresshopper som klistret seg over hele bilen, selv på innsiden.

Hele seks ganger har Storesund vært på ekskursjon med bil i Afrika. Han skulle gledelig ha delt bilder fra sine turer med oss, men de og andre gjenstander ble stjålet fra bilen etter at den hadde forsert den siste sanddynen med kopervikbuen bak rattet.

– De fleste minnene ligger heldigvis fortsatt godt bevart her oppe, smiler den voksne mannen og peker på hodet sitt.

GJENSYNSGLEDE: – Jeg fi kk helt hjertebank da jeg så Cruiseren nypolert her i dag, innrømmer Per Storesund.

Første tur I 1973

På bordet foran ham ligger Sahara Overland – bibelen for alle som skal kjøre bil eller andre kjøretøy i Nord-Afrika.

– Boken inneholder også grundige analyser av biler med firehjulsdrift egnet for safari i Afrika. Er du Toyotaelsker, vil du bli blank i øynene av å lese den, røper Storesund.

I 1973 la han ut på sin første tur til det gigantiske kontinentet i en Land Rover. Tur nummer to, den opprinnelige ruten til rallyet Paris-Dakar, gjorde han i en Mercedes Gelendewagen.

– Sanddynene var utrolig spisse. Da vi kom over toppene, var det akkurat som å sette utenfor et stup. Men farten måtte holdes oppe. Stoppet du, ble du hengende igjen i sand og grus. Klampen måtte være i bånn. Helt utrolig spennende, forteller Storesund engasjert.

Den tyskproduserte bilen gjorde en god jobb, helt til den og Storesund svevde 12 meter gjennom den tørre Saharaluften.

– Bilen landet på frontens høyre side. Akslingen vrengte seg som en banan, motorfestene knakk slik at motoren falt ned på rammen og bilen tok fyr, men den fikk vi raskt kontroll på. Uten lys og med store skavanker kom vi oss hjem til Norge. Her fikk jeg solgt bilen til en kar fra Ytre Enebakk, mimrer han.

En perfekt bil

I 2004 kjøpte han en Land Cruiser for 13 000 EUR. En bil med 98 hester og 3 liters motor, som tidligere hadde vært brukt som Falck-bil i Danmark. Tyskeren som eide bilen før ham hadde benyttet den under arbeidet i et filmteam.

Cruiseren ble rustet opp for km etter km i kupert afrikansk terreng. Neste ekspedisjon gikk østover i Niger, inn i Tsjad og ned til Kamerun, før de rullet inn i Den sentralafrikanske republikk.

– Bilen holdt som bare det. Ikke et eneste feilslag, ingenting som falt av og ingen gir som hoppet ut. Alt var perfekt.

Fra midten av 2000-tallet eide og drev Storesund et koselig lite hotell på en portugisisk øy. Land Cruiseren gjorde en fremragende jobb også som arbeidsbil, men måtte etter hvert ha ny girkasse før hjulene igjen kunne bli dreid i retning Afrika.

USTOPPELIG: Fra dansk Falck-tjeneste via safari i Afrika til hardt arbeid på en portugisisk øy, så «hjem» til Haugesund. Hvis denne perlen av en Land Cruiser kunne snakke, ville den hatt litt av en historie å fortelle.

Trange pass og elver

Girskiftet tok Toyota Haugesund seg av. Land Cruiseren ble igjen turklar, denne gang for Marokko og Atlasfjellene. Storesund og bilen var oppe i 3 000 meters høyde hvor de forserte trange pass og urolige elver.

– En ganske røff tur, som endte på et herlig luksushotell i Agadir.

Dette skulle bli Storesunds siste Afrikavisitt. Et hjerteinfarkt gjorde at han flyttet hjem til Norge, mens Land Cruiseren ble stående igjen i Portugal. I tre år leitet han etter noen som kunne bringe bilen hjem.

– En franskmann som arbeidet hos Karmøy Bil her i Kopervik tok på seg oppdraget. Foruten at ett av dekkene eksploderte, fortalte han at den lange turen hjem var behagelig og gikk veldig fint.

Historisk blikkfang

Like før jul i fjor kjøpte Toyota Haugesund bilen av Storesund.

– Den går som ei klokke, så vi har egentlig ikke gjort så mye med den. Men vi har blant annet skiftet dekk og felger, polert den og montert en webasto, forteller direktør hos Toyota Haugesund, Egil Rønnevik.

Han håper nå at Cruiserens friluftsliv forlenges ved at hans ansatte benytter bilen på sine utflukter.

– Med ski på taket, soveposer i bagasjerommet og turer til Hardangervidda eller andre naturvakre destinasjoner, kan den fortsatt gi flotte opplevelser. Med sin utrolige forhistorie skal den ellers stå som blikkfang hos oss.

Har du selv planer om å legge ut på biltur gjennom den afrikanske naturen, har Storesund noen gode råd hva gjelder reisekamerater:

– Dra sammen med tyskere. Engelskmenn skal ha tepause hele veien, har null peiling på bil og kjører Land Rovere som faller fra hverandre. Tyskerne kjører Toyota og har mekanisk ekspertise og verktøy, smiler den erfarne eventyreren.

Del artikkel:

Les også

Finn din forhandler