Annet

Jæger fyller 90 år

Lojalitet, lokal tilstedeværelse og lidenskap for bil.

Jæger Automobil har solgt mange ulike merker og enda flere modeller siden Joachim O. Jæger åpnet sin bilforretning i Kong Oscars gate en januardag i 1928, men selve Jæger-modellen har alltid vært den samme: god service, lokal forankring og fokus på gode kunderelasjoner.

Da dagens styreleder, Per Jæger, først kom inn i Jæger-systemet tidlig på 70-tallet, solgte de britiske biler. Vauxhall og Bedford, som for lengst hadde erstattet amerikanske Oldsmobile på Jægers utstillingsgulv, opplevde en dalende kurve på det norske markedet, og var i ferd med å bygge seg opp et litt frynsete rykte. Det var Per Jægers far, Per Jæger sr., som styrte skuta den gangen, og det var han som tok avgjørelsen om å lete etter et nytt bilmerke. Det skulle vise seg å være en meget god avgjørelse.

– Vi hadde en sterk markedsposisjon med Vauxhall, men merket vel at det var på tide med en forandring. Min far kjente Toyota Norges administrerende direktør, og spurte om ikke Jæger kunne få selge Toyota i Bergen. Det skulle vise seg å være litt vanskelig, all den tid det allerede fantes en Toyotaforhandler i byen, men i Førde var det en åpning. Så Toyota-eventyret vårt begynte der i 1973, før Bergen fulgte året etter, sier Per Jæger.

Per Jæger her avbildet i annonsebilag til Bergens Tidende i 1996.

Topp Toyota-salg

Toyota vokste kraftig de påfølgende årene, og Jæger klarte å bruke sin sterke posisjon til å markedsføre Toyota som den nye vinen i Bergen. Samtidig gikk pilene motsatt retning for Vauxhall og Bedford, og de sluttet faktisk å eksportere til det europeiske markedet sent på 70-tallet. Toyota-salget hadde da allerede begynt å ta av.

– På slutten av 70-tallet hadde de japanske merkene rundt 40% markedsandel i Norge, og Toyota var på vei opp og fram. 1977 var et fantastisk år, før noen kredittbestemmelser fra

regjeringen sørget for et kraftig fall i nybilsalget i 1978, minnes Jæger. Men det skulle ikke gå lang tid før nybilsalget igjen blomstret i Bergen. På kontoret har Per Jæger en Outstanding Sales-pokal fra 1982 signert av selveste Toyota-presidenten, men det var først i 1986 det virkelig toppe seg for Jæger Automobil. Den største uavhengige Toyota-forhandleren i Europa med vel 2.200 solgte biler – det lar seg høre.

Harde prioriteringer

Jæger Automobil har hatt et unikt bånd med befolkningen i Bergen og omegn over lang tid. Hvordan oppstår et sånt tillitsforhold?

– Jeg tror vi alltid har blitt oppfattet som seriøse aktører. Vi har hele tiden vært opptatt av å yte god service og levere gode produkter. Samtidig har vi alltid tatt grep når noe ikke har fungert optimalt, som for eksempel da vi byttet ut de britiske bilene med japansk kvalitet. Toyota og Lexus har vist seg å være en svært god match for oss, sier styrelederen.

Som i alle forretningshistorier verdt å fortelle, har også Jæger Automobil blitt nødt til å ta noen vanskelige avgjørelser. En av de var å spisse driften som ren bilforhandler mot slutten av 90-tallet.

– Vi var store innen en rekke andre segmenter også. Vi var truck-importører og solgte bilgummi og rekvisita, men det var hard konkurranse og vi valgte å rendyrke bilforhandler-delen av konsernet i stedet for å satse altfor bredt. Vi tapte nok noen kroner i begynnelsen, men det har vi hentet inn igjen. Det har vist seg å være en god beslutning, sier Per Jæger.

Der folk bor

Som rendyrket bilforhandler, fikk Jæger Automobil muligheten til å ta konseptet fra Bergen ut i distriktene. Administrerende direktør Torgeir Halvorsen mener det er helt avgjørende for Jæger-konseptet.

– I dag er vi representert på mange lokasjoner, ikke bare i Bergen. Det er helt avgjørende for vår forretningsidé. Vi kan ikke forvente at folk skal kjøre i timesvis til Bergen for å hilse på oss, vi må være der folk er. Hardanger, Sotra, Voss, Haugesund – mange distriktsforhandlere er den eneste måten å ivareta og leve opp til vår grunnfilosofi om å yte best mulig service til flest mulig fornøyde kunder. Det er ca. 50.000 mennesker i vårt distrikt som kjører Toyota, og de skal vite at vi er der. Det er det som bygger lojalitet, og lojalitet fra kundene er grunnen til at vi har overlevd i 90 år og har den sterke posisjonen vi har i dag, avslutter Halvorsen.

1928

Joachim O. Jæger etablerer i januar bilforretning ved byporten i Kong Oscars gate i Bergen. Gjennom store vinduer kan de forbipasserende se de nyeste Oldsmobile, produsert av General Motors. Første annonse står på trykk i Bergens Tidende 18. februar samme år.

1936

Første Toyota-modell blir produsert. Modellen heter Toyoda AA. Det blir kun produsert 100 modeller dette året. En av modellene ble funnet i Sibir og står i dag på museum i Nederland.

1956

Joachims sønner, Per og Jan Jæger, kjøper bilforretningen av sin far. Sønnene har et stort ønske om å utvide, ettersom biler stadig blir mer tilgjengelige for folk fl est. Begge har vært i USA, og kom hjem fulle av inntrykk fra ”The brave new world.”

1974

Jæger blir bilforhandler av Toyota, og markedsfører sitt nye bilmerke med glød og iver. Toyota øker kraftig i popularitet, og allerede etter ett år setter de rekord i antall solgte biler.

1991

Per Jæger overtar som konsernsjef etter at Per Jæger sr. har ledet virksomheten i mer enn 35 år. For tredje generasjon er utfordringen å føre familiebedriften trygt videre ved å utvikle selskapets posisjon i Bergen.

2018

I dag er Jæger Automobil AS et milliardkonsern med åtte avdelinger i Hordaland og Rogaland, Vestlandets klart største Toyota-forhandler og også en stor aktør i nasjonal målestokk.

Del artikkel:

Les også

Finn din forhandler