Hybrid og Personbil

Toyota RAV4 Hybrid Råere enn noensinne

Bli med på hemmelig avduking: Julian kjøpte helt nye Toyota RAV4 Hybrid usett. Her ser han bilen i virkeligheten for første gang.

– Jeg er veldig fornøyd med førsteinntrykket. Nå gleder jeg meg om mulig enda mer til bilen kommer.

Julian Revheim Askeland bestemte seg for å kjøpe bilen allerede da den første nyheten om nye RAV4 Hybrid kom i fjor. Som en forsmak på hva han har i vente, inviterte Jæger Automobil den heldige bilkjøperen til en hemmelig avdukning av bilen allerede i slutten av januar – før noen andre.

Når Julian ikke er opptatt med å kjøpe bil, jobber han som it-konsulent. Interessen for ny teknologi er stor, og han er tidlig med å skaffe seg de siste nyvinningene.

– Jeg interesserer meg nok mer for teknologi enn bil, men det er mye teknologi å sette seg inn i Toyota. Hybridsystemet er veldig smart, og jeg gleder meg til mange av de nye sikkerhetssystemene som blir introdusert med nye RAV4 Hybrid.

Og det er ikke rart at sikkerhet står i høysetet hos Julian. I mars venter han sitt første barn sammen med sin samboer, Belinda.

Julian Revheim Askeland bestilte nye RAV4 Hybrid usett og uprøvd, og skal straks se og prøvesitte nye Toyota RAV4 – som en av Norges første.

HEMMELIG AVDUKING

Salgssjef Stig Rune Øxnes ønsket Julian velkommen i butikken i Åsane, og etter en kopp kaffe gikk de inn der hvor bilen blir utlevert, bakerst i bilbutikken. Under en blå duk ante den spente bilkjøperen konturene til sin nye bil, og som den første kunden i landet som skulle få prøvesitte den helt nye RAV4 var stemningen spent.

– Tar du tak i den andre siden?

Stig og kollega Astrid drar av pleddet, og Julian kan som første kunde se nye RAV4 på norsk jord. Og i det den blå, robuste SUVen kommer til syne, utbryter Julian:

– Rålekker!

AVDUKING: Her avduker Stig og Astrid fra Jæger nye Toyota RAV4 Hybrid.

NY FRA INNERST TIL YTTERST

Da den første Toyota RAV4 rullet ut på norske veier i 1994 var det en helt ny type bil; en kombinasjon mellom terrengbil og stasjonsvogn til en fornuftig pris. Toyota mente bilen ville være perfekt for rekreasjon og aktivitet, og nettopp derfra fikk bilen sitt navn: RAV var nemlig et akronym for Recreational Activity Vehicle. Siden den gang er bilen blitt modernisert en rekke ganger, men aldri i så stor grad som nå, forklarer Øxnes:

– Dette er femte generasjon RAV4. Bilen er ny fra innerst til ytterst, og svarer i mye større grad til kundens forventninger og ønsker. Etter tilbakemeldinger fra kundene, er biltypen blitt stadig forbedret. Ønsket har gått fra å være terrengbil til å bli familiebiler med kjørekomforten til en personbil, men med veldig god fremkommelighet.

Nye RAV4 har klart å gjøre begge deler bedre enn noen gang tidligere, og i dag står de tre bokstavene i RAV4 for noe annet. Mer om det siden.

BYGGET PÅ EN HELT NY LEST

Svaret på hvordan Toyota-ingeniørene har klart å forbedre kjøreegenskapene og samtidig gjøre bilen enda bedre i ulendt terreng finnes i den nye TNGA-plattformen, som står for Toyota New Global Architecture.

– TNGA-plattformen har gjort det mulig å lage bilen større innvendig samtidig som de ytre målene ikke har økt. Faktisk er nye RAV4 noen millimeter kortere og lavere enn den forrige modellen. Bilen har fått lenger akselavstand, noe som gir større plass inni og bedre kjøreegenskaper. I tillegg har Toyota fått til det nesten paradoksale, nemlig å gi bilen høyere bakkeklaring og et lavere tyngdepunkt på samme tid. Dette viser hvor genial plattformen er, sier Øxnes.

Bli kjent med nye Toyota RAV4
Last ned brosjyren her

Salgssjef Stig Rune Øxnes gleder seg til premieren av Toyota RAV4.

 

SEKS SANSER FOR TRAFIKKSIKKERHET

Det er ikke uten grunn at sikkerhet er noe av det viktigste argumentet for innkjøpet av nye RAV4 for Julian. Når han blir far i mars, ønsker han å ha en trygg bil.

I nye RAV4 er Toyota Safety Sense på plass. Det er en sammensatt sikkerhetspakke som baserer seg på ikke mindre enn seks aktive sikkerhetssystemer. Til sammen bidrar det til at både bilisten og bilen blir tryggere i trafikken – både for de som er inne i bilen så vel som alle utenfor.

– Jeg gleder meg til å sitte høyere og kjenne at vi er trygge i bilen, komme opp i høyden og få tryggheten på all slags føre med firehjulstrekk, sier Julian.

PIONERER INNEN HYBRIDTEKNOLOGI

Toyota har de siste tjue årene vært pionerer innen hybridteknologien. I dag kjører flere enn  10 millioner mennesker rundt i hybride Toyota, og teknologien er grundig testet og videreutviklet, forsikrer Øxnes:

– I RAV4 kommer den siste versjonen av hybridteknologien, og systemet er nå enda mer effektivt enn før. Det skyldes blant annet et bedre batteri som yter mer og samtidig er mindre og lettere noe som gir større plass i bagasjerommet.

– Resultatet er en mye mer miljøvennlig bil, reduserte utslipp og meget høy komfort i form av en stillegående bil. Og det beste er at bilen er selvladende. Du trenger med andre ord aldri å koble den til en lader. Dermed sparer du også fort penger på montering av ladeboks hjemme.

FORDELER MED HYBRID OM VINTEREN

Toyota og Jæger

For Julian handler bilkjøpet også om tryggheten med å ha en god serviceavtale med Jæger.

– Dette blir min tredje Toyota fra Jæger. Den første var en Auris, og nå har jeg en Auris stasjonsvogn. Det har aldri vært noen problemer med bilene, og i tillegg er det kjapt og enkelt å levere bilen til service. Med Jæger sin express-service blir bilen ferdig på én time.

LES OGSÅ: Bekymringsfritt bilhold med ekspress service

Spennende ventetid

Nå gjenstår bare ventetiden. Men for Julian vil det gå fort.

– Jeg har jo noe jeg gleder meg mer til. Så jeg tror tiden kommer til å gå fort. Uansett er jeg veldig fornøyd med førsteinntrykket av RAV4 Hybrid.

Om du lurer på hva RAV4 står for nå, er det “Robust Accurate Vehicle 4wd”. Ordboken beskriver accurate som “correct in all details”. En bedre beskrivelse for nye RAV4 er vanskelige å finne.

Velkommen til premieredager hos Jæger, 7. – 16. februar!

 

Del artikkel:

Les også

Finn din forhandler