Innovasjon

Vannvittig interesse for Mirai

Siden desember har Bergen Bilutleie tilbudt én dags gratis leie av byens første hydrogen-leiebil. Etter antallet henvendelser og tilbakemeldingene å dømme, er bergenserne svært nysgjerrige på hydrogendrevne kjøretøy.

Siden desember har Bergen Bilutleie tilbudt én dags gratis leie av byens første hydrogen-leiebil. Etter antallet henvendelser og tilbakemeldingene å dømme, er bergenserne svært nysgjerrige på hydrogendrevne kjøretøy.

Ved kjøp av en Toyota Mirai fra Jæger Automobil sikret Bergen Bilutleie seg like før jul muligheten til å leie ut Bergens første hydrogenleiebil. Nå har utleiefirmaet kjøpt sin andre.

– Mange leier bilene av oss for å gjøre seg mer kjent med hydrogenteknologien. Det har vært god interesse og fullt kjør siden vi startet med vår gratis leieordning. Testerne er veldig fornøyde og vi har fått positive tilbakemeldinger fra så godt som alle. Så er også Mirai’en generelt en veldig bra bil, godt utstyrt og med andre topp kvaliteter, forteller Erik Boge, eier og daglig leder hos Bergen Bilutleie.

Økende etterspørsel

Utleiefirmaet ble etablert i 1995 og har i dag en bilpark bestående av totalt 150 kjøretøy. Halvparten personbiler og halvparten nytte- og større kjøretøy.

– 30 prosent av bilene våre er elektrifiserte biler – rene elbiler og nå altså hydrogenbiler. I fremtiden regner vi med at denne andelen bare vil øke, da spesielt med tanke på varebiler, minibusser og andre større kjøretøy, sier Boge.

Utviklingen av hydrogenbiler er enda i en tidlig fase. Boge tror etterspørselen etter hydrogendrevne kjøretøy på sikt vil øke i takt med byggingen av flere fyllestasjoner. Per i dag finnes det 10 fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy i Norge, hvor to av dem ligger i Bergen og omegn – én i Åsane og én stasjon som ikke er åpnet enda på Søreide.

– Det som kan bli utslagsgivende for at byggingen av flere fyllestasjoner vil skyte fart, er blant annet at flere større busselskaper nå ønsker å satse på hydrogenbusser, sier Boge.

Konkurransedyktig drivstoffpris

Måleenheten for hydrogen er kilo og hekto, og ikke liter som ved drivstoff som bensin og diesel. Og ved fylling av full tank fra pumpene, eller dispenserne som det kalles på hydrogenspråket, kan du i en Toyota Mirai kjøre pene 450 km for ca. 400 kr.

– Prisen på hydrogen per i dag er kr 8,99,- for hektoen, en kostnad som ligger på rundt det samme som for diesel og bensin, da du bruker rundt 0,9 kilo hydrogen på mila.

Hydrogen er altså konkurransedyktig sammenlignet med fossilt drivstoff . Samtidig snakkes det om at du med neste generasjon hydrogenbiler kan kjøre så langt som 800 km med full tank, opplyser Boge.

Erik Boge fra Bergen Bilutleie og Ketil Hilland fra Jæger Automobil Åsane.

Samme fordelene som el biler

Salgsdirektør i Jæger Automobil, Rolf Johannesen, opplyser at prisen på en Mirai er 580 000 kr.

– Det er hittil 100 prosent privatleie, med ca. 50 000 kr i startleie og 7 000 kr per måned i leie.

Altså noe dyrere enn en vanlig bil, men dette er en pris som vil synke i takt med den fremtidige produksjonen hos Toyota. På den annen side har du som eier av en hydrogenbil de samme godene som elbil-eiere, som gratis parkering, bompasseringer og reiser med ferjer. Dette er

fordeler som eiere av hydrogenbiler skal ha like lenge som elbil-eiere har hatt dem, som da vil si frem til rundt 2025.

Et godt alternativ til elbil

I dag er det kun Toyota og Hyundai som leverer hydrogenbiler på det norske markedet.

– Produksjonen er svært begrenset, og Norge får kun 25 biler tilgjengelig i 2018. Det er i 2020 vi vil se større produksjoner av Toyota sine hydrogenbiler, røper Johannesen, og legger til:

– Det er en målsetning i Norge om å ha bygget ut 400 fyllestasjoner innen 2023. Blir det en realitet, vil vi kunne selge godt med hydrogenbiler om 3 til 5 år. Hybrid, i kombinasjon med hydrogen, gir nullutslipp med meget god rekkevidde, og er et godt alternativ til elbil.

Fakta

Del artikkel:
Finn din forhandler